Se for deg at du er i fjellheimen på tur. Langt utenfor allfarvei skader en i turfølget ditt seg alvorlig, og du forstår at dere trenger akutt nødhjelp. Men, på telefonen ser du at teleoperatøren din melder «ingen tjeneste».

– Da vil du mest sannsynlig tenke at du må komme deg opp i høyden og finne mobildekning. Men før du gjør det, bør du prøve å ringe 112. Det sier sjefingeniør Stig Solberg i sikkerhetsavdelingen ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Mange trenger hjelp

NRK.no melder at dobbelt så mange skader seg på tur i Jotunheimen i år. Knut Anders Saglien, som er operativ leder i hjelpekorpset til Oppland Røde Kors forteller at det er en tydelig økning i antall personer som skader seg i fjellet, denne sesongen.

Fra 1. juni i år har de registrert 21 skader i sitt område. Det er altså dobbelt så mye som gjennomsnittet de siste fire årene, skriver NRK.

Nordmenn er ifølge Solberg i Nkom ganske godt drillet på de tre ulike nødnumrene vi har. 110 er til brannvesenet, 112 er til politiet og 113 er til ambulanse. Men, i noen situasjoner i Norge vil man ha bedre mulighet til å nå fram ved å ringe 112, enn ved å ringe de andre nødnumrene.

– Forklaringen er at alle mobiltelefoner og mobilnett har en egen programvare som håndterer nødanrop på en annerledes måte enn ordinære anrop. Programvaren sørger for at det er mulig å ringe 112 selv om du mangler mobildekning fra din operatør, mangler eller har et ødelagt SIM-kort eller ikke har penger på kontantkortet.

– Dette forutsetter likevel at det finnes mobildekning fra minst én operatør der du befinner deg, sier Solberg.

For å ringe til 112 utenfor det mobilnettet en er kunde i, må en enten ta ut SIM-kortet, eller slå av og på telefonen og ringe 112 før en taster PIN-koden.

Felles i EU

Er du på ferie i utlandet kan du også komme i en nødssituasjon, og da er det greit å vite at nødnummer 112 er et felleseuropeisk nødnummer som fungerer i alle EU/EØS-land. Har du sett mye amerikanske film er det kanskje tallene 911 som popper opp i hodet ditt under en nødssituasjon. Det skjer såpass ofte at de fleste mobiler som selges i Norge derfor viderekobler 911 til 112.

Nødnummer 112 er et felleseuropeisk nødnummer som fungerer i alle EU/EØS-land, og i Norge er dette nødnummeret til politiet.

1. september 2015 innførte regjeringen det 6-sifrede nasjonale legevaktnummeret 116 117 (hundreogseksten hundreogsytten).

Når du ringer et av de tre nødnumrene, eller legevaktnummeret (116 117) vil anropet ditt automatisk bli koblet til nærmeste mottak.

I 2021 registrerte politiet ifølge sin årsrapport nærmere 750.000 nødanrop.

AML

Det å raskt kunne lokalisere den som ringer nødnummer, er viktig for nødetatenes evne til å redde liv og helse. Ofte går dyrebar tid tapt for i forsøket på å finne posisjonen til den som ringer et nødnummer.

Advanced Mobile Location (AML) er et nytt hjelpemiddel for nødetatene for å lokalisere den som ringer. AML-funksjonen fungerer i dag for de aller fleste mobiltelefoner med Android- eller iOS-operativsystem.

AML er en funksjon som sørger for at mobiltelefonen din automatisk varsler nødetatene om hvor du er når du ringer et nødnummer. AML bruker informasjon fra satellitt, wifi-nettverk og basestasjoner for å få mest mulig nøyaktig posisjon. Og hvis du har slått av stedstjenester på mobilen din, vil disse likevel bli aktivert automatisk når du ringer et nødnummer. Deretter vil telefonen samle informasjon fra flere kilder om posisjonen din, sende dette fra seg, og så deaktivere lokasjonstjenestene igjen.

Det er også lagt inn en sikring for å redusere strømforbruk. Det betyr at hvis mobiltelefonen din har lite strøm, vil funksjonen slå inn på en mer energieffektiv måte.

– Det er ingen tvil om at utfallet kunne vært annerledes ved mange hendelser hvis man ikke hadde hatt denne funksjonen, sier Solberg.