(Gudbrandsdølen Dagningen)

Under bransjeorganisasjonen Film og Kino sin årlige prisutdeling på bransjetreffet i desember ble «Årets kino» kåret i fire kategorier, hvor Lillehammer kino vant to av dem: «Beste tiltak mot ungdom» og «Markedspris Sosiale medier og digitale plattformer».

Dette er juryens begrunnelse for prisen for sosiale medier og digitale plattformer:

Kinoen har en klar og tydelig SoMe-strategi mot ulike målgrupper. Imponerende aktivitetsnivå og ekstremt mye bra innhold døgnet rundt.

Kinoens Instagramfeed er alltid personlig med bilder av de ansatte til å promotere filmer, eller bilder fra sin kino. Dette gir en helt annen rekkevidde og antall likes på kinoens Instagram enn kinoer som kun poster «ferdig» materiell fra filmdistributørene.

Instagramstoryen lever 24 timer i døgnet, og det blir postet regelmessig gjennom døgnet, slik at de som bruker mye tid på kanalen får opp nytt innhold stadig vekk. Kinoens TikTok-profil er laget kun med tanke på å bygge relasjoner til kinoens unge kinovenner. Her er det kinoens yngste medarbeidere som bestemmer ALT av hva som skal lages og publiseres.

Kinoens Facebook- profil er målrettet mot et mer voksent publikum. Feeden er en blanding av trailere og filmplakater, samt noe personlig innhold kinoen selv lager. Facebookstory lever – i likhet med Instagramstory 24 timer i døgnet, med regelmessig posting. I all hovedsak poster kinoen bevisst ulikt innhold på de ulike plattformene, slik at de gir folk en grunn til å følge kinoen på flere plattformer.

Lillehammer kino vant prisen for beste tiltak mot ungdom på denne begrunnelsen:

Kinoen har den siste tiden fått skikkelig fart på sin unge «task forse» (bestående av ansatte og frivillige).

De:

  • lager tik-toks for å bygge community med kinoens unge kinovenner. Kinoens mest sette tiktok har nær 2 millioner views, fra både inn – og utland.
  • Er ute i gatene i forkant av store events, som for eksempel DSK – og deler ut popkorn og program til eventer.
  • Kinoen er med i UngInn, og er en aktiv bidragsyter i dette prøveprosjektet for å gjøre kulturopplevelser mer tilgjengelig for ungdom mellom 13 og 21 år. Kinoen har regelmessig studentkino: pizza og film for en hundrings.

Dette arrangeres ca. en gang i måneden hvor studenter betaler 100,- per billett, og Peppes sponser pizza. Kinoen har nær doblet antall solgte studentbilletter fra året før. Kinoen har hatt 4421 skolekinobesøk så langt i år. Det er kinoens sterkeste skolekinoår noensinne.